Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Osloskolen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Osloskolen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Osloskolen
Skolestart 2016/2017

2 Velkommen v/rektor Merete Mohn
Osloskolen Hallagerbakken som tenkende skole v/assisterende rektor Anna Lekse og Kirsti Thorsen Skolens forventninger Osloskolens styrings- og samarbeidsorganer Foreldretavlen - FAUs forventninger v/FAU leder Kathrine Sund- Henriksen Neste års 1. trinn: Organisering og presentasjon av kontaktlærerne v/ assisterende rektor Anna Lekse Presentasjon av sosiallærer Vivi Ann Midttun Presentasjon av helsesøster Kristin Hiorth Aktivitetsskolen v/ leder Hege Cardillo Spørsmål fra foresatte

3 Skolen vår

4

5 Organisering av skoledagen 1. – 4. trinn
Skoleåret Skoledager og ferier er felles for alle skoler i Oslo. Elevene har 190 skoledager per skoleår. Timetall Nasjonalt fastsatt timetall for alle fag. Elever på barnetrinnet i Osloskolen har i tillegg ekstra timer for å styrke norsk og matematikk. For 1.trinn vil det si 19 undervisningstimer/uke Leksehjelp trinn får leksehjelpstilbud i AKS-tid. I tillegg har vi et tilbud for utvalgte trinn der enkelte elever kan lese- og matematikkleksehjelp. Disse elevene blir plukket ut etter vurdering fra lærer.

6 Hva skal elevene lære? Fagene på 1. og 2. trinn er: norsk, matematikk, naturfag, engelsk, samfunnsfag, kunst og håndverk, musikk, kroppsøving og Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). Alle fag har læreplaner med kompetansemål som beskriver hva elevene skal mestre på ulike trinn. Læreplanene er nasjonale og finnes hos Utdanningsdirektoratet: Læreplanene beskriver også hvordan grunnleggende ferdigheter skal inngå i faget. De grunnleggende ferdighetene er: Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne skrive Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

7 Tilpasset opplæring Osloskolen skal sikre et godt læringsutbytte for alle elever i trygge og mobbefrie skoler. Alle elever skal få opplæring tilpasset sine evner og forutsetninger. Tilpasset opplæring skal sikre at alle elever får faglige utfordringer, opplever mestring og faglig utvikling Elever som ikke har eller kan få utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning. Skolen vurderer om eleven trenger spesialundervisning og kan henvise til sakkyndig vurdering hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Elever med et annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt norskopplæring til de har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å følge den ordinære opplæringen. Elevene kartlegges ved skolestart. Om nødvendig har elevene også rett til morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring.

8 Oppfølging av elevene Lærerne gir underveisvurdering for å fremme læring, gi elevene innsikt i hva de mestrer og hva de må jobbe mer med. Kontaktlæreren skal minst to ganger per skoleår ha utviklingssamtaler ,ed foresatte om elevens faglige og sosiale utvikling og trivsel. Kontaktlærer skal også gjennom skoleåret ha elevsamtaler med eleven om hva eleven kan og hva eleven må jobbe videre med både faglig og sosialt På barnetrinnet gis det ikke karakterer. Alle elever har rett til halvårsvurdering i alle fag. På 1.–4. trinn gis halvårsvurderingen skriftlig i fagene norsk og matematikk og i sosial kompetanse, arbeidsvaner og orden. For 1. trinn gjennomføres det to statlige kartleggingsprøver; én i lesing og én i regning.

9 Hallagerbakken - en tenkende skole
Ressursskole for tenking 3 ressurslærere fra oss er representert i Osloteamet som skal drive utviklingen videre på Oslonivå Osloteamet har opprettet et lokalt nettverk sammen med Ljan og Seterbråten skole Osloteamet er også i et internasjonalt nettverk med en skole i Bournemouth i England Gode spørsmål, solide lytteferdigheter og eksplisitt bruk av tenkeferdigheter

10

11 Hallagerbakken skole – En tenkende skole
Satsingsområde Fremtidens skole Ludvigsen-utvalget Kompetanse i å lære Kompetanse i å utforske og skape Kompetanse i å samhandle og delta

12 Grunnleggende ferdigheter
Å kunne lese Å kunne skrive Å kunne regne Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne bruke digitale verktøy Å kunne tenke

13 3 prinsipper for tenking
Alle mennesker har medfødte evner til å tenke på ulike måter Skape en felles forståelse mellom elevenes tenkeprosesser og innholdet i undervisningen For å forbedre elevenes tenkeprosesser, trenger vi elevsentrerte modeller Alene Par Alle

14 Thinking schools - 6 startpunkter
Reflekterende spørsmål – Gode spørsmål og solide lytteferdigheter Tenkeferdigheter – Tydelig og presis bruk av tenkeferdigheter Visuell støtte – Bruk av visuelle tenkekart Samarbeidsferdigheter – Samarbeid i hele skolemiljøet Tenkevaner – Bevisstgjøring av vellykket læringsatferd Læringsmiljø – Strukturerte omgivelser for tenking

15 David Hyerles 8 kognitive tenkekart
Å definere Å beskrive Å sammenligne Å klassifisere Å sekvensere Å se årsak og virkning Å se helhet og deler Å se relasjoner og sammenhenger

16 Tony Ryans 20 tenkenøkler
Skapt for å engasjere og motivere Gir gode analytiske, kritiske, innovative og kreative tenkere Noen fordeler Kreativitet Motivasjon, hukommelse og i stand til å takle endringer Morsomme lekser

17 Edward de Bonos 6 tenkehatter
Ulike perspektiver Tenker utenfor de vanlige rammene Belyse en tekst, tema eller en hendelse med bestemte synsvinkler

18 Art Costa og Bena Kallicks 16 tenkevaner
1. Å være utholdende 3. Å lytte til andre med forståelse og empati g 5. Metakognisjon: Å tenke på hva og hvordan du tenker 7. Å stille spørsmål og formulere problemstillinger 9. Å tenke og uttrykke seg klart og presist 11. Å være kreativ og oppfinnsom 13. Å ta ansvarlige risikoer 15. Å tenke sammen 2. Å ha impulskontroll 4. Å tenke fleksibelt g 6. Å etterstrebe nøyaktighet og presisjon 8. Å anvende kunnskapen din i nye situasjoner 10. Å samle inntrykk gjennom sansene 12. Å være nysgjerrig, undrende og entusiastisk 14. Å se det humoristiske 16. Å være åpen for kontinuerlig læring Art Costa og Bena Kallicks 16 tenkevaner

19 Reflekterende spørsmål
Husk still spørsmål og lytt Etterspør hva som ligger bak tenkingen til barnet ditt «Hvorfor tenker du det?» «Hva tenker du vil skje hvis…?» Ingen tanker er feil. I første omgang er alt lov, deretter kan man guide og spinne videre rundt tankene for å komme frem til noe annet.

20 Skole-hjem samarbeid Skolen skal støtte foresatte, tilrettelegge for
samarbeid og sikre foresattes medansvar i skolen Et godt skole-hjem samarbeid er viktig for elevens læring og trivsel på skolen Oslostandard for skole-hjem samarbeid: Hva kan du som foresatt forvente av skolen? Hva forventer skolen av deg? Skole-hjem samarbeid: Foreldremøter Utviklingssamtaler Skolens nettside Skoleplattform Oslo Skole SMS Skolens rådsorganer

21 HVORDAN ER FORESATTE IKKE PÅ LAG med skolen?

22 Foreldretavle Hallagerbakken skole
Som forelder ved Hallagerbakken skole ønsker jeg at alle barna skal ha det bra på skolen og ellers i miljøet Derfor er jeg en inkluderingsagent.

23 Jeg er en god rollemodell.
Jeg framsnakker barn, foreldre og lærere. Jeg viser at jeg bryr meg og er bevisst mine egne holdninger. Jeg oppmuntrer barnet mitt til å bidra positivt til klassemiljøet. Jeg snakker med barnet mitt om skolehverdagen, lytter og tar barnet på alvor. Jeg hjelper barnet til å inkludere dem som er utenfor. Jeg blir kjent med barna i klassen. Jeg lærer hva barna heter, og hilser på dem når jeg møter dem. Vi prøver å variere hvilke barn vi inviterer med hjem. Jeg blir kjent med de andre foreldrene i klassen. Jeg deltar på foreldremøtene og andre skolearrangement. Jeg hilser på de andre foreldrene. Jeg er åpen for å ha dialog om det som er vanskelig.

24 Om Osloskolen 179 skoler (grunnskoler, vgs, voksenopplæring)
elever og lærlinger ansatte 1900 lærebedrifter Satsingsområder: Bedre grunnleggende ferdigheter – tidlig innsats Dybdekompetanse i fag og utforske sammenhenger på tvers av fag Trygt og godt læringsmiljø fritt for mobbing Fullføre og bestå hele opplæringsløpet Funksjonelle skolebygg for alle elever

25 Skolens ledelse, ansatte og støttetjenester
Rektor Overordnet administrativt og pedagogisk ansvar for skolen og Aktivitetsskolen Øvrig skoleledelse Assisterende rektor, inspektør m/lederansvar for AKS og sosiallærer Kontaktlærer Hver trinn har to eller tre kontaktlærer som leder opplæringen i samarbeid med andre lærere og faglærere. Skoleassistenter kan bistå elever med spesielle behov. PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste) Gjør sakkyndige vurderinger i fht. støtte utover ordinær undervisning Støttetjenester Skolehelsetjenesten, helsesøster, tannhelsetjenesten, barnevernet

26 Skolens styrings- og samarbeidsorganer
Gjennom skolens formelle styrings- og samarbeidsorganer kan du som foresatt ha innflytelse og ta medansvar. Foreldrekontakter Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) Kommunalt foreldreutvalg (KFU) Skolemiljøutvalget Elevrådet Driftsstyret Foresattes rettigheter og plikter er hjemlet i opplæringsloven.

27 1. trinn i tall 54 elever 4 kontaktlærere 1 assistent
19 undervisningstimer 5 storefri

28 Det er vi som skal inspirere og motivere barna deres til læring
Martin Trapp, lærer Kasper Hansteen, assistent

29 Sosiallærer, Helsesøster, Vivi Ann Middtun Kristin Hiorth

30 Aktivitetsskolen Aktivitetsskolen (AKS) er en alternativ læringsarena før og etter skoletid. Tilbudet er for elever på 1.–4. trinn og elever med særskilte behov på 1.–7. trinn. Åpner 1. august. Aktivitetstilbudet skal bidra til barnas faglige og sosiale utvikling gjennom lek og læring i samarbeid med skolen.

31 Rammeplan for Aktivitetsskolen
Beskriver innhold og organisering av Aktivitetsskolen Sikrer en helhetlig organisering av tilbudet Gir føringer for skolens og aktivitetsskolens samarbeid om elevenes faglige og sosiale utvikling Det utarbeides lokale planer og ukeplaner på den enkelte skole. Foresatte har mulighet til å påvirke innholdet i Aktivitetsskolen gjennom FAU og driftsstyret. Oslostandarden for Aktivitetsskolen Oslostandarden for Aktivitetsskolen beskriver forventningene som foresatte kan ha til Aktivitetsskolen og hvordan foresatte kan bidra.

32 Gratis kjernetid i AKS Alle skolestartere i bydelene Alna, Bjerke, Grorud, Stovner og Søndre Nordstrand får tilbud om gratis kjernetid i Aktivitetsskolen skoleåret 2017/2018. Hva betyr gratis kjernetid? Eleven kan være på AKS hver dag etter skoletid, inntil 12 timer per uke Eleven kan være på AKS to dager i skolens ferier (høst- og vinterferien, jule- og påskeferien og sommerferien utenom juli, når AKS er stengt). De to dagene er fast mandag og tirsdag i vår bydel. På planleggingsdager/inneklemte feriedager kan eleven kan være en ½ dag på AKS Halvdagsplass til redusert pris Dere kan kjøpe heldagsplass til redusert pris (kr. 223–947)   Med heldagsplass kan barnet være på AKS både før og etter skoletid og alle dager i skolens ferier (utenom juli). Tilbudet gjelder fra 1. august 2017.

33 Skolestartere Tett innkjøring i august Faste ansatte på 1. trinn:
Silje, baseleder Saadia, assistent Kasper, assistent Tina, assistent Tett kontakt med hjemmet

34 Sikkerhet Dere MÅ gi beskjed til krysselista når barn blir hentet
Send SMS beskjeder til oss med beskjed for dagen Fyll ut egenerklæringsskjema, som leveres til AKS med en gang dere begynner Foreldremøte for AKS i uke 35

35 Slik søker du Søknadsskjema finnes på Utfylt skjema sendes elektronisk eller leveres på skolen. Mer informasjon om Aktivitetsskolen på skolens nettside.   

36

37 Lykke til med skolestart!


Laste ned ppt "Velkommen til Osloskolen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google